De première van de Ford Fiesta Sprint Cup België is een feit en dus zijn ook de eerste winnaars bekend.
Phil Bastiaans mag dan wel een Nederlander zijn, hij ging aan de haal met de eerste zege in de geschiedenis van deze gloednieuwe merkencup, maar Bert Longin hield de Belgische eer hoog en schreef de tweede race van het weekend op zijn naam.
FordStore Feyaerts won zodoende tweemaal het Ford Dealer-Team Championship.

Bastiaans opent de debatten ...
De eerste race, met een omgekeerde top 10 van de kwalificatie op de startgrid, toonde meteen waarom merkencups bij het publiek zo geliefd zijn.
Thibault Parmentier erfde, als tiende na de chronoritten, de polepositie, maar de rookie diende bij de start een aantal concurrenten meteen voor te laten.
Jens Verbesselt reed naar de eerste plek, op de hielen gezeten door Romain Degeer en de latere winnaar Phil Bastiaans.
Na een korte interventie van de safety car kon de Nederlander de eerste plek opeisen, een plaats die hij niet meer zou afstaan.
Achter Bastiaans ontspon zich een prachtig gevecht om de ereplaatsen, tussen Jens Verbesselt, Bert Longin, de broers Ayrton - hij zou het punt van de snelste ronde opeisen - en Yannick Redant en pechvogel Martin Leburton die in de slotfase van de baan zou gaan.
Uiteindelijk was het Bert Longin, als perfecte invaller voor zijn zoon Stienes, die tweede werd, voor Jens Verbesselt en Ayrton en Yannick Redant.
Romain Degeer tikte als zesde aan en Philippe Huart sloot het rijtje achtervolgers af.
Verder in de top 10 volgden Kenny Herremans, Thibault Parmentier en Ronald Bezuur.
De garage Feyaerts uit Haacht won, dankzij Bert Longin de Dealer Cup in de eerste race van het weekend.

Bert Longin bewijst zijn kunnen ...
De tweede wedstrijd, met de startorde volgens de kwalificaties, zag een goede start van Bert Longin, die de eerste plaats tot op de meet zou vasthouden, al bleef Phil Bastiaans wel aandringen.
Het verschil op de meet bedroeg amper een halve seconde, na 25 minuten intense autosport.
Bastiaans zou in die strijd ook het puntje voor de snelste rondetijd meepikken en zo leider in het kampioenschap worden.
Longin bezorgde FordStore Feyaerts meteen de tweede opeenvolgende zege in het Ford Dealer-Team Championship.
Ook de strijd voor de derde plek was stevig, met een jong 'trio' bestaande uit Ayrton Redant, Martin Leburton en Yannick Redant.
De jonge Oost-Vlaming Ayrton Redant bewees zijn goede vorm en schreef het eerste podium van het seizoen op zijn naam.
Philippe Huart volgde op zes, voor Kenny Herremans en Thibault Parmentier.
De snelle dames Kata Bozo en Hanne Terium maakten de top 10 van deze tweede afspraak van het weekend volledig.



Bron: Ford-Fiesta-Sprint-Cup-Belgium



Een zonovergoten Circuit Zolder was de perfecte setting voor de tweede meeting van de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium.
In het voorprogramma van de 41ste editie van de populaire Eleven Sports 24 Hours of Zolder werden twee sprintwedstrijden afgewerkt.
Stienes Longin won beide afspraken, maar de Leuvenaar kreeg de zeges niet cadeau.
Ayrton Redant werd twee keer derde en is na deze tweede afspraak de nieuwe leider in het kampioenschap.

Longin Jr. pakt zijn eerste, broers Redant zoals de broers Borlée ...
Stienes Longin kon in de eerste race een stevige remonte afronden met een eerste zege in de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium.
Tijdens het eerste weekend van de merkencup was het zijn vader Bert Longin die de Ford Fiesta van FordStore Feyaerts bestuurde.
Longin Jr. had op donderdag de snelste kwalificatietijd gereden, maar met een omgekeerde top 10 als startvolgorde voor race 1, wachtte hem dus een stevige inhaalrace.
Eens die remonte achter de rug was, controleerde de Leuvenaar en won hij voor de broers Yannick en Ayrton Redant, beide in de kleuren van QSR Racing School, meteen ook eerste en tweede in het Juniorklassement.
Kenny Herremans tikte mooi als vierde algemeen aan. Romain Degeer maakt de top 5 algemeen volledig en werd derde Junior, voor Frank van Langendonck op een knappe zesde plaats.
Kata Bozo won de race in de race als eerste dame, op de zevende plaats algemeen, één plaats beter dan Hanne Terium.
Thibault Parmentier en Jo Vandersmissen reden ook nog naar een plek in de top 10.
Pech voor Martin Leburton die tot op twee minuten van de finish zicht had op een 2de plaats, toen hij kreeg af te rekenen met een technische panne en wegzakte naar de 11de plaats.
Idem voor Philippe Huart die al in de eerste ronde in de problemen geraakte en diende af te haken.
Stienes Longin: Ja, wat een debuut hé ... en wat een leuke auto om mee te racen, maar tegelijkertijd ook niet makkelijk. Dit is echt de perfecte leerschool voor jonge kerels en dames om aan autosport te doen. Uiteraard ben ik gelukkig! Racen en winnen, dat is de perfecte combinatie.
Yannick Redant: Echt zoals de broers Borlée gisteren op het EK Atletiek, tweede en derde worden, en samen het podium op, mooier kan niet als broers ...

Longin bis, Ayrton Redant leider in het kampioenschap ...
Ook de tweede race was voor Stienes Longin, maar ook nu moest hij knokken tot op de meet.
Hij werd hierbij een beetje geholpen door de komst van de safety car, die moest uitrukken wegens de koprol van Frank Van Langendonck in de 1ste linkse.
In de resterende dertien minuten bleef Martin Leburton ( Vanspringel Motorsport ) nog druk zetten en had op de lijn amper een seconde achterstand op de dubbele winnaar van het weekend.
Ayrton Redant pakte opnieuw de derde plek en zo ook een tweede zege bij de Juniors, voor een uitstekend debuterende Nick Stox, vierde algemeen en Thibault Parmentier, achtste in de uitslag. Deze laatste kreeg echter een tijdstraf voor een incident en verloor zijn podiumplaats aan Romain Degeer.
Tussen de beide Juniors in, vonden we in volgorde de flink vechtende Kenny Herremans, Philippe Huart en Jens Verbesselt.
De top 10 werd afgesloten door Romain Degeer, Ruben Valckenaere en uiteindelijk Thibault Parmentier. Kata Bozo werd elfde en eerste snelle dame.
Stienes Longin: Makkelijk was het niet, want je moet met deze auto's echt 100% gefocust blijven en Martin zette echt stevig druk.
Verder ben ik ook gelukkig voor FordStore Feyaerts die me deze prima Fiesta bezorgden.
Ayrton Redant: Uiteraard ben ik tevreden, tweemaal podium, een zege bij de juniors, leider bij de Juniors en ook nog eens leider algemeen ... Top gewoon!

In het Ford Dealer-Team Championship verstevigt FordStore Feyaerts de leiderspositie en dankzij de knappe resultaten van Kenny Herremans - 4de en 5de - staat Ford Van den Bossche tweede in de Ford Dealer-punten, voor Vanspringel Motorsport!

Op 8 en 9 september volgt in het kader van de Nord Sea Trophy op Circuit Zandvoort de derde round van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup.



Bron: Ford-Fiesta-Sprint-Cup-Belgium


Jens Verbesselt heeft in de 24 u van Zolder zelf ook meegedaan op een Porsche met EMG motorsport.
Daar zijn ze 5e algemeen geëindigd en 3e in de klasse, ook voor Jens weer een podium plaats dus !

Zie reportage hieronder ...



Independent Motorsports heeft met de Porsche 911 GT3 Cup #8 voor het eerst de 24 Uur van Zolder gewonnen.
Ook voor Dries Vanthoor, Niels Lagrange, Xavier Stevens, Christian Engelhart en teameigenaar Lieven Goegebuer is het de eerste overwinning in een race die voor de zesde keer in zeven jaar tijd niet door een prototype maar door een GT wordt gewonnen.
Al in het begin van de race ging het grondig fout voor Wolf. Ivan Bellarosa raakte al snel betrokken in een aanrijding en ook de exemplaren van T2 Racing en Belgian Driver Academy kwamen al snel in de problemen.
De #240 van Anthony Kumpen en co leek nog aanspraak te maken op de overwinning, maar belandde op zondagnamiddag in de grindbak en zag alle kansen op de overwinning in rook opgaan. Meer dan een vierde plek zat er voor de snelste Wolf niet in.
Ook bij Norma liep het niet van een leien dakje. Deldiche Racing kreeg te maken met allerhande elektronische problemen en bij DVB Racing zorgde een probleem met de koeling voor een kapotte motor en ging een bijna zekere overwinning verloren.
Het team scoorde wel punten na twaalf uur en bracht de wagen uiteindelijk over de streep om zo toch nog een gooi te doen naar de titel.
De enige overgebleven Norma, die van Aqua Protect, reed door problemen op onder meer de T2 Racing Ligier, de Heinz POWERKIT Wolf Tornado en de No Speed Limit Porsche naar het podium en de overwinning in Belcar 2.
Belgium Racing leek met de #99 van Dylan Derdaele, Roger Grouwels, Lars Kern, Louis Machiels en Nicolas Saelens nog aanspraak te maken op de winst, maar moest zich tevreden stellen met de tweede plaats.
Wiebe Wijtzes, Steve Vanbellingen, Eric Van den Munckhof, Jens Verbesselt en Niels Cox maakten de top-5 compleet
met de Comparex by EMG Motorsport Porsche #21.



De zesde plaats algemeen is voor de winnaar in Belcar 3, de SRT Mercedes AMG GT4 #30 van Nicolas Vandierendonck, Nico Verdonck, Johan Vannerum, Filip Teunkens en Jean-Luc Behets.

VDW Motorsport behaalde met de BMW Z3M #300 van Harry en Ron Van de Water, Edwin Beyers, Nico Van Geel en Pascal Deckers een schitterende overwinning in Belcar 4, na late problemen bij Hofor Racing.
Net geen overwinning voor onze huispiloot Gregory Eyckmans in Belcar 5, waar de BMW ClubSport #69 van AR Performance ( Cedric Baeten, Ren?? De Coninck, Nicolas Hermans en Chris Van Woensel ) met de grootste beker naar huis mag.





Na de 24 Uur van Zolder waren er blije, heel blije en minder blije gezichten en allemaal hadden ze hun verhaal.
Wij brengen de meest opmerkelijk citaten:


Louis Machiels: "Onze race kan je eigenlijk heel kort samenvatten, perfect op 'n heel klein incident na, dat onze enkele ronden kostte."
Die verloren tijd konden we nog goedmaken op alle concurrenten, behalve op 'n Porsche, die van mijn vriend Dries Vanthoor.
Uiteraard had ik liever gewonnen, maar de zege van Dries doet me ook plezier.
Ook was het zuur tijdens de race zelf, want wat we ook deden, we bleven op enkele minuten van de latere winnaars hangen. De prototypes hielden we achter ons, de diverse andere Porsche ook, net als de GT4-wagens, maar die ene Porsche was er dus te veel aan. En echt, we hebben pas op enkele luttele minuten van het einde besloten om niet meer aan te vallen, toen wisten we dat het niet meer kon.
Ik kijk echter terug op een enorm mooie editie, met ook heel veel toeschouwers en dat in een team met een sterke technische crew en fantastische teamgenoten. Ik kan niet anders zeggen dat ik als rijder en autosportliefhebber van deze editie van de 24 Uur van Zolder heb genoten.???
Steve Vanbellingen: "Zolder is en blijft een loodzware uithoudingsrace, dat klopt."
Na de wat moeilijke aanloop van het seizoen, volgde de zege in Palanga en zijn we dus met goede hoop naar Limburg gekomen.
We nestelden ons goed in de top 10 en schoven doorheen de dag, op zondag, weer naar de top 5 op.
Net na de middag kreeg een van de concurrenten dan pech en wij konden naar de derde plaats in de Belcar 1 GT-klasse rijden, meteen ook goed voor een knappe plek in de top 5, in het zog van de overblijvende prototypes.
Uiteraard is heel het team enorm gelukkig met deze prachtige ereplaats en het podium, dit bewijst meer dan eens dat we met het hele team van Comparex Racing by EMG Motorsport op de goede weg zijn! Ik kijk alvast uit naar uit naar het vervolg van het seizoen.
Ik wil ook alle partners bedanken voor de samenwerking en op deze manier hebben we een schitterend menselijk en sportief avontuur tot een goed einde gebracht.???

Uitslag Eleven Sports 24 Hours of Zolder



Bronnen: autosportwereld.be / EMG Motorsport



Stienes Longin domineert!
Dat is het minste wat men kan zeggen over de wijze waarop Stienes Longin de eerste race domineerde.
Hoewel pas 3de op de grid, slaagde hij erin als een raket uit de startblokken te schieten en als leider de Tarzan-bocht aan te snijden. Zoals geweten kwamen de Nederlandse en Belgische coureurs samen aan de start, maar gold er geen "overall" klassement.
Het was dus in een virtueel klassement dat de coureur van de #24 FordStore Feyaerts ronde na ronde het verschil groter maakte met een vijftal, Nederlandse volgers. Omwille van de gevaarlijke positie van de auto van Yannick Redant, die aan de Hugenholtz-bocht van de baan was gegaan, stuurde de wedstrijdleiding de safety car de baan op. Op dat ogenblik telde Longin zo'n vijf seconden voorsprong ...
"Na de herstart voelde ik de hete adem van Dekker, de Wit en Hartog," stelde Stienes na afloop.
"De race had geen ronde langer moeten duren, want ik zou niet hebben kunnen weerstaan aan de druk en had wellicht één van hen moeten laten gaan.
De Nederlanders op hun thuisterrein verslaan: dat smaakt toch zeer zoet!
Moet gezegd dat wij een beetje werden geholpen door de komst van de regen.
Met slicks op de ietwat natte baan ondervond ik minder hinder van de niet perfecte afstelling die ons parten speelde tijdens de trainingen. Als de baan straks droog ligt, ga ik die krachttoer niet zo makkelijk kunnen herhalen ..."
Uiteraard wonnen Longin en FordStore Feyaerts het Belgisch debat. Daarin nestelde Jens Verbesselt zich van bij de start in 2de stelling. Achter de #43 Ford Garage Trading leidde aanvankelijk Yannick Redant in de #18 Ford Geeraerts een groepje bestaande uit Herremans (#32 Ford Van den Bossche), Ayrton Redant (#12 Ford Geeraerts) en Philippe Huart (#4 Ford Hergon) waarbij de posities voortdurend wisselden. In de 4de ronde liet Yannick zich verrassen in de voor hem fatale Turn 3 en eindigde de schuifpartij tegen de veiligheidsmuur. Met de safety car op de baan, leidde Longin de geneutraliseerde race, voor Verbesselt, Huart, Stox, Ayrton Redant, Parmentier, Herremans en Leburton.
Na de herstart verzekerden Verbesselt en Huart een uitstekend 2-3-podium voor EMG Motorsport en Philippe Huart zette daarenboven de snelste rondetijd neer. Nick Stox worstelde zich naar plaats 4. Herremans, Leburton en Ayrton Redant knokten even voor de 5de stek en kregen er in de finale nog het gezelschap van Parmentier, die op zijn beurt Ayrton achter zich hield en zo ook de 2de plaats pakte in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. Binnen de rangen van Herroelen Motor by Niels Lagrange ging Jo Vandersmissen in de #26 teammaatje Frank Van Langendonck vooraf in de #30.

Uitslag:
1. S. Longin, 12 ronden
2. Verbesselt, 4.846
3. Huart 5.869
4. Stox (NL) 6.617
5. Herremans 17.984
6. Leburton 18.195
7. Parmentier 18.336
8. A. Redant 19.098
9. Vandersmissen 55.293
10. Van Langendonck 55.590
11. Y. Redant 4 ronden

Opnieuw Longin ...
Geheel volgens een normale startorde moest Stienes Longin deze keer vanuit een virtuele 8ste plek vertrekken, maar dat weerhield hem er niet van om in de Tarzan-bocht een 5de plaats op te eisen en uiteraard de leiding in handen te nemen in het Belgisch klassement.
Nadat hij twee ronden later naar 4 opschoof, de safety car andermaal moest uitrukken (een koprol van Nederlander Sleegers) profiteerde hij van de resterende acht minuten om de jacht te openen op Kraan en hem bij het uitremmen aan de bewuste Tarzan de 3de plaats af te snoepen.
"Perfect weekend," klonk het in het kamp van FordStore Feyaerts, dat voor de zesde keer de beker kreeg als beste (en snelste) Ford-verdeler in het genaamde Ford Dealer Team Championship.
"Dankzij de dubbele zege en de twee punten als snelste man in kwalificatie en ook Race 2 komen wij aan de leiding in het algemeen klassement!"
Vier Nederlanders verder vonden we opnieuw Jens Verbesselt als 2de in de Belgische FSSC, die geen partij was voor Longin, maar wel Kenny Herremans als 3de achter zich kon houden.
"Heel even kwam Kenny in mijn buurt, omdat ik een klein stuurfoutje maakte en wat breed uitweek" vertelde de man van Ford Garage Trading.
Ik kon de situatie onder controle houden en de 2de rang beveiligen. Voor mij en EMG Motorsport was dit een zeer geslaagd weekend. Het doet ons de ellende vergeten die ons totdan achtervolgde.
Kenny Herremans hoorde je niet klagen over zijn eerste podium in de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup. Vrijdagochtend leek het er even op dat hij verstek diende te geven voor de afspraak op het Nederlandse duinencircuit ...
"Klopt," grijnsde de coureur van Ford Van den Bossche tevreden. "Ik kreeg pas in laatste instantie het budget rond en het was enkel dankzij een extra inspanning van TeamFloral dat mijn auto tijdig naar Zandvoort kon gebracht worden en ik zaterdagochtend mijn bips kon schuiven in mijn #32. Dat ik niet dichter bij Verbesselt kwam, dient gezocht bij mijn rubbers, die waren zogoed als versleten. Dus, ja, eind goed al goed."
Zonder Yannick Redant, de #18 kon tijdig hersteld worden, maar in de 1ste ronde liet de techniek het toch afweten, redde broer Ayrton de eer van QSR Racing School/Ford Geeraerts. Naast het feit dat hij in de buurt kon blijven van Leburton (4de) en Huart (5de) en 6de werd, won hij ook in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup.
"Het was niet ons weekend," aldus Ayrton. "Dat uurtje vrije training volstond niet om de juiste afstelling te vinden. Vooral als je hier nooit één meter hebt gereden. Dat heeft in ons nadeel gespeeld en het kost ons heel wat punten. We weten wat ons te doen staat."
De tweede plaats bij de Junioren ging naar Nederlandse "guest" Rik Geerts. Hij kreeg die plaats in de schoot geworpen, doordat Thibault Parmentier de procedure bij de herstart niet respecteerde en 10 seconden straf kreeg aangesmeerd, waardoor hij vrede moest nemen met een 3de plaats bij de Junioren. Hierdoor schoof ook Frank Van Langendonck in de #30 Herroelen Motor by Niels Lagrange in het algemeen klassement een plaatsje op, goed voor een 8ste plaats. Hij en Jo Vandersmissen (10de in de #26) kregen op de Zandvoortse piste eens te meer de gelegenheid om tegenover een stel Noorderburen verder de stiel te leren in wat nog altijd hun debuutjaar blijft in de circuitracerij.
Zoals eerder gemeld heet Stienes Longin de nieuwe leider in de tussenstand en hij telt 85 punten tegenover 77 voor Ayrton Redant. 3de is nog steeds Kenny Herremans (67), voor Jens Verbesselt (65), Martin Leburton (61) en Philippe Huart (58).

Uitslag:
1. S. Longin, 13 ronden
2. Verbesselt, 3.758
3. Herremans 5.985
4. Leburton 10.159
5. Huart 11.134
6. A. Redant 11.783
7. Geerts (NL) 16.854
8. Van Langendonck 17.283
9. Parmentier 21.517
10. Vandermissen 41.189
11. Y. Redant 1 ronde

Op 29 en 30 september wordt de strijd verdergezet in het kader van het Racing Festival op Circuit Spa-Francorchamps.
Ook daar delen zij opnieuw de piste met de Nederlandse collega's!


Bronnen: Supercar Challenge / Photography by ROEL LOUWERS